Pozycjonowanie - w
wyszukiwarkach i katalogach proces tworzenia listy rankingowej w ten
sposób, że najbardziej adekwatne do zapytania strony i witryny znajdują
się na samej górze. Również ogół czynności optymalizacyjnych mających na
celu zdobycie lepszej pozycji na listach rankingowych (w
wyszukiwarkach).
Słowo kluczowe - pojedyncze słowo wprowadzone jako treść zapytania do wyszukiwarki internetowej.
Wyszukiwarka
- zespół programów przeszukujących Internet, rejestrujących dostępne
strony w bazie danych, spisie lub indeksie, wykonujących zapytania,
przeszukujących bazy danych zawierające strony lub witryny i
zwracających adekwatne do zapytania wyniki w postaci listy rankingowej
stron.
Dlaczego warto pozycjonować stronę ?
Internauci
trafiają na witryny, posługując się głównie wyszukiwarkami i
katalogami. Wiele źródeł potwierdza ten fakt - według nich od 41 do 88
procent użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarek.
Osoby
przeszukujące Internet za pomocą wyszukiwarek nie są przypadkowymi
odwiedzającymi. Kiedy ktoś wprowadza ciąg słów jako zapytanie do okienka
wyszukiwarki, oznacza to, że aktywnie poszukuje produktu lub usługi.
Dlatego ruch generowany przez wyszukiwarki internetowe jest już
"sformatowany" - Internauci mogą stać się Twoimi potencjalnymi
klientami.
Jak działają wyszukiwarki ?
Wyszukiwarka
internetowa do indeksowania witryn wykorzystuje specjalne
programy-roboty, inaczej zwane pajączkami. Pajączki znajdują i
przeszukują strony WWW, budując listę słów i wyrażeń znalezionych na
każdej z nich. Następnie przechowują spis (lub bazę) słów i wyrażeń
znalezionych na każdej stronie WWW, którą były w stanie przeszukać.
Moduł wyszukiwarki, który umieszcza strony WWW w bazie danych, nazywa
się modułem indeksującym. Użytkownicy wyszukiwarek mogą następnie
przeszukiwać utworzone spisy pod kątem danych słów i wyrażeń kluczowych.
Wyszukiwarki starają się dopasować wprowadzone przez użytkownika jako
zapytanie informacje do stron, które mogą je zawierać.
Praca pajączka
wyszukiwarki polega na tym, że podąża on łączem pod dany adres
internetowy (URL), następnie prosi serwer o przesłanie strony
znajdującej się pod danym adresem. Serwer wysyła stronę do pajączka.
Pajączek spisuje i indeksuje słowa i wyrażenia znalezione na stronie. Na
podstawie jej zawartości i innych czynników obliczana jest "waga"
każdej strony dla określonych słów i wyrażeń kluczowych. Uzyskany
rezultat umieszczany jest w bazie. Gdy użytkownicy wysyłają zapytanie do
wyszukiwarki, przeszukiwana jest baza danych utworzona przez pajączki i
silnik wyszukiwarki. Spis stron aktualizowany jest regularnie - średnio
co 4-8 tygodni.
Pozycjonowanie powinno zacząć się od
zmienienia struktury strony w taki sposób, aby była ona czytelna i
przejrzysta dla jej użytkowników oraz wyszukiwarek (!). Witryna musi się
dobrze prezentować przy różnych rozdzielczościach i przeglądarkach.
Strona
powinna posiadać łatwy mechanizm nawigacji. Jest to bardzo istotne
również dla wyszukiwarek, bo wiadomo, że pajączki indeksując strony
wędrują po linkach!
Witryna powinna się szybko ładować! Jeśli tak nie
będzie, to Twoi użytkownicy w końcu stracą cierpliwość i zamkną okno z
Twoją www.
Title
Tag tytułowy ma
specyficzne znaczenie dla projektu witryny i wyszukiwarek. Tytuł strony
to tekst umieszczony pomiędzy tagiem <title> a </title>.
Jest on bardzo istotny dla pozycjonowania stron w wyszukiwarkach,
ponieważ pełni wiele funkcji. 1. Jest znaczącym tekstem dla wszystkich
wyszukiwarek - jest indeksowany i przypisuje mu się dużą wagę. 2. Tytuł
strony jest umieszczany na liście ulubionych stron w przeglądarkach. 3.
Jest wyświetlany na liście rankingowe wyszukiwarek jako pierwszy tekst
opisujący stronę! Służy tam jako odnośnik.
Treść tagu tytułowego
powinna zachęcać odbiorców do kliknięcia łącza prowadzącego do witryny.
Powinien zawierać 5-10 słów (69-75 znaków). W tytule muszą występować
słowa kluczowe opisujące stronę! Najlepiej jeśli będą blisko siebie.
Każdy tytuł musi być niepowtarzalny. W tytule należy wziąć pod uwagę
również liczbę mnogą i pojedynczą.
Stosuj metodę mocnej trójki... W
każdej sytuacji, gdzie to tylko możliwe, trzy pierwsze słowa tytułu
powinny być tak dobrane, aby dowolna ich kombinacja dawała wyrażenie
kluczowe. Jeśli utworzone zestawienie trzech słów wydaje się
nienaturalne i bez sensu - nie stosuj go!
W tytule strony nie stosuj
wyrazów, których nie ma (lub nie dotyczą) na Twojej stronie.
Wyszukiwarki uznają takie działania za SPAM i usuwają strony ze swoich
baz danych.
Meta Tagi
Aby pozycjonowanie
przyniosło dobre efekty należy przygotować znaczniki Meta oddzielnie dla
każdej podstrony. Mimo iż nowoczesne wyszukiwarki (Google) nie zwracają
już zbyt dużej uwagi na te Tagi proponowałbym jednak "pobawić się" z
nimi, gdyż są także inne wyszukiwarki, które biorą jeszcze te czynniki
pod uwagę!
Keywords
<META NAME="Keywords" CONTENT="humor, dowcipy, kawały, kreskówki">
W
tym właśnie znaczniku (w sekcji KEYWORDS) powinny znaleźć się słowa
kluczowe opisujące Twoją stronę. Najlepiej jeśli występują one we
właściwej treści strony. Jeśli w którymś z meta tagów występują słowa,
których nie można odszukać w sekcji BODY, to strona może być oskarżona o
SPAM.
Krótko mówiąc w tym miejscu musisz użyć wyobraźni i wpisać jak
najwięcej słów i fraz dotyczących tej strony/podstrony. Myśl tak,
jakbyś Ty poszukiwał informacji na dany temat w wyszukiwarkach... Co byś
tam wpisał?
Wymyślając słowa kluczowe uwzględnij możliwość
wpisywania przez Internautów wyrazów w liczbie mnogiej i pojedynczej
oraz pisownie wielkimi i małymi literami. Nie ma to aż tak dużego wpływu
na pozycję. Dobrą metodą jest wpisywanie wyrazów, które zawierają błędy
literowe i ortograficzne.
Wyszukiwarki coraz mniejsze znaczenie
przywiązują do tego tagu, gdyż w tym miejscu jest najwięcej SPAMu. Dużo
webmasterów chcąc podnieść pozycję swojej www wpisuje słowa, które nie
są związane z treścią strony (np. Sex, XXX).
Nie należy powtarzać słów kluczowych, gdyż wyszukiwarki są bardzo wrażliwe na tego typu sprawy.
Description
<meta name="description" content="opis strony www">
Opis
strony jest ważniejszy od tagu Keywords, gdyż pojawia się jako treść
opisująca stronę w wielu wyszukiwarkach. Jeśli jest brak tego tagu,
wyszukiwarki wstawiają w jego miejsce kilka pierwszych słów znajdujących
się na stronie, co może niekorzystnie wpływać na pozycję. Ogólnie
mówiąc, jest to jeden z kluczowych elementów podczas pozycjonowania.
W
tym tagu powinny znaleźć się pełne zdania (nie same słowa kluczowe),
które wyczerpująco opisują naszą WWW. Opis powinien być tak zredagowany,
aby znajdowały się w nim 4-6 najważniejszych słów kluczowych.
Najważniejsze powinny znaleźć się na początku. W żadnym wypadku nie
należy w tym miejscu powtarzać zawartości TITLE( chodzi o kopiowanie -
same wyrazy można używać). Opis powinien również zachęcać do kliknięcia w
łącze, ponieważ będzie się wyświetlał przy linku na stronie z wynikami.
Opis nie może być dłuższy niż 255 znaków. Optymalna długość to niecałe 200.
Robots
<META NAME="Robots" CONTENT="All">
Za
pomocą tego znacznika możemy "powiedzieć" robotowi (pajączkowi), jak i w
jakim stopniu ma indeksować naszą stronę. Dokonuje się tego za pomocą
kilku parametrów:
Parametry polecenia :
NOINDEX - zabrania indeksowania strony przez roboty
INDEX - pozwala robotom indeksować dokument HTML
NOFOLLOW - zabrania robotom indeksowania stron, do których linki znajdują się na stronie
FOLLOW - pozwala robotom indeksować wszystkie strony, do których dotrze poprzez linki na odwiedzanej stronie
NOIMAGEINDEX - zapobiega indeksowaniu grafiki na stronie HTML - tekst może być indeksowany.
ALL - pełny dostęp
Inne ważne informacje:
1.
Jeśli strona ma się pojawić wysoko w rankingu, należy pamiętać o
odpowiednim nasyceniu treści strony słowami kluczowymi. Częstotliwość
występowania tych słów powinna być jak najwyższa, ale nie można
przesadzać. Tekst musi być zrozumiały i sensowny.
2. Duże znaczenie
posiadają także słowa umieszczone w nagłówku pomiędzy <h1> a
</h1> (a także h2, 3, 4, 5, 6). Im wyższa cyfra tym mniejsze
znaczenie. W nagłówku, pomiędzy tymi znacznikami powinny być umieszczone
słowa kluczowe - ale nie wolno przesadzać! Maksymalnie 8.
3. Page
Rank - jest to najważniejszy element pozycjonowania w Google. Im wyższy
PageRank tym wyższa pozycja. Poczytaj więcej o Page Rank.
4. Link
popularity - określa ilość stron, które umieściły hiperłącze do Twojej.
Im wyższy - tym wyższa pozycja. Krótko mówiąc musisz się starać, aby
jak najwięcej linków prowadziło do Twojej WWW.
5. W mniejszym stopniu
(ale zawsze coś) brane są pod uwagę również pogrubienia, podkreślenia i
nachylenia - dlatego należy czasami wziąć to pod uwagę i odpowiednio
upiększyć słowa kluczowe.
6. Nazewnictwo stron i domeny - wg
niektórych osób wpływają one znacząco na pozycję w wyszukiwarkach. Nazwy
stron i domen powinny zawierać słowa kluczowe.
7. Korzystne jest
również tworzenie mapy strony - jest ona przydatna nie tylko zagubionym
użytkownikom, ale również pajączkom, które to podążają po linkach.
8.
Każda ważna strona powinna być dostępna po nie więcej niż trzech
kliknięciach od Strony głównej. Nie ma sensu budować zagłębionej
struktury, gdyż użytkownik może szybko stracić cierpliwość.
9. TEKST
ZAWARTY W LINKU (pomiędzy <a> i </a>) MUSI ZAWIERAĆ SŁOWA
KLUCZOWE - jest to niezbędne podczas pozycjonowania.
10. Również opisy alternatywne (ALT) powinny być zredagowane tak, aby znajdowały się w nich słowa kluczowe.
11. Można spróbować umieścić słowa kluczowe w komentarzach (w niedalekiej przyszłości może to oznaczać SPAM!).
12. Strona musi być dodana do głównych katalogów wyszukiwawczych.
13. Strony zbudowane na podstawie map obrazowych, ramek, Flasha nie mogą liczyć na zbyt wysoką pozycję - przynajmniej na razie Spowodowane to jest tym, że nie wszystkie teraźniejsze wyszukiwarki potrafią indeksować tego typu strony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz